Supercharger+Turbo
2020-01-25
2015-01-07
2012-08-21
2020-01-25
https://www.youtube.com/watch?v=8eBY1sJGl5E
Kombination Kompressor M62 med Turbo EFR 7064. Kompressor trycker genom Turbo, och kopplas in över 30% TPS och jobbar tills antingen laddtrycket överstiger 1.2 Bar eller varvtal över 4000Rpm. 300Nm redan vid 2000Rpm. Film ovan.
sekventiell Turbo uppdaterad
2015-01-07
Just nu experimenterar vi med sekventiell överladdning på Firmabilen, vi har en liten turbo som får all värmeenergi från avgaserna upp till en viss belastning. Sedan har vi en större turbo som får värmeenergin i serie efter den lilla turbon under denna belastning, den lilla turbon tar även sin luft genom den stora turbon under den uppspolande fasen. När sedan trycket från den stora turbon överstiger trycket från den lilla så kopplas all värmeenergi från avgaserna direkt till den stora turbon och ca 400 Rpm senare så kopplas utloppet från stora turbon direkt till intercoolern. Följ oss gärna på FB www.facebook.com/pages/Autoeffekt/259502834082723 Film: www.youtube.com/watch
Blir ett mycket brett register, effekt/vrid kommer mjukt, fantastik i vardagstrafik+ att den kan ryta när lusten infinner sig. Var en riktig bitch att programmera, med bättre ventilfjädrar kan den leverera till 7000Rpm. Växlingen mellan turboaggregaten syns vid hacken i diagrammet, men känns inte.
www.facebook.com/pages/Autoeffekt/259502834082723
film Projektbilen
2012-08-21